Dobry start
W Gimnazjum nr 3 w Programie Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży  "Dobry Start" uczestniczyli uczniowie klas 1-3. Ten rządowy program w połączeniu z aktywizacją jednostek samorządu terytorialnego  umożliwił młodzieży udział w zajęciach:
 

Czeladzka Akademia Naukowa
Zajęcia z fizyki  obejmowały następujące bloki tematyczne: Świat wokół nas i od mikroświata do Kosmosu. Prowadzone były w szkolnej pracowni fizycznej oraz zorganizowano wyjazdy do różnych ośrodków dydaktyczno-naukowych naszego województwa. We wrześniu ’07 uczniowie naszego gimnazjum pojechali na Uniwersytet Śląski w Katowicach. Odbyły się tam ciekawe zajęcia z fizyki pod nazwą "Osobliwości Świata Fizyki". W czasie wykładów ilustrowanych dużą ilością pokazów uczniowie mieli możliwość pierwszego zetknięcia się z Instytutem Fizyki .

W październiku i listopadzie uczniowie uczestniczyli w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni fizyki Pałacu Młodzieży w Katowicach organizowanych przy udziale Stowarzyszenia "Z Nauką w Przyszłość”. Obejmowały one w cyklu trzy tematy : Wyznaczanie ogniskowej zwierciadła wklęsłego oraz ogniskowej soczewki za pomocą ławy optycznej, wyznaczanie współczynnika tarcia kinetycznego oraz zapoznanie się z torem powietrznym, badanie zależności natężenia prądu od przyłożonego napięcia dla odcinka obwodu oraz określaniem praw przepływu prądu dla żarówek połączonych szeregowo i równolegle. Każdy z uczniów samodzielnie wykonywał doświadczenia, zapisywał wyniki, wykonywał obliczenia, rysował wykresy zależności i wreszcie wyciągał wnioski. Dzięki temu bardziej zrozumiale były dane zagadnienia i prawa fizyczne. Zmagania z fizyką uwieńczone zostały „Certyfikatem Polskiego Towarzystwa Fizycznego”.

Kliknij aby powiększyć
 
Piotrek i Łukasz „odkrywają” prawo Ohma. Mierzą napięcia i natężenia prądu w obwodzie, zapisują, liczą i kreślą wykres ... Uf!

Kliknij aby powiększyć

Ania odbiera Certyfikat Polskiego Towarzystwa Fizycznego.

Uczniowie klas pierwszych w ramach Czeladzkiej Akademii Naukowej pojechali do Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Chorzowie.
Uczniowie uczestniczyli w projekcji filmu o asteroidach „Kosmiczne kamienie”. Byli również w obserwatorium astronomicznym, z największą w Polsce lunetą o 30-centymetrowym obiektywie oraz z licznymi mniejszymi instrumentami umożliwiającymi w pogodnie dni obserwacje Słońca, a po zapadnięciu zmierzchu – wędrówkę po najciekawszych obiektach nocnego nieba, oglądanych nawet w 750-krotnym powiększeniu. Uczniowie obejrzeli także wystawę minerałów „Skarby Ziemi” oraz wystawę „Trochę historii Planetarium”.
                                                                                                                                                                          
W zajęciach z biologii brali udział uczniowie dokonując prób, doświadczeń, przewidując następstwa swoich działań . Badali między innymi wpływ:
-dwutlenku siarki na rośliny zielone
-nietoksycznych zanieczyszczeń na wzrost roślin
-jak klimat wpływa na wzrost i rozwój roślin.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia w terenie w Międzynarodowym Miasteczku Edukacji Ekologicznej w Rogoźniku. Poznawali środowisko przyrodnicze okolic Rogoźnika i badali klasy czystości wód tych terenów. Uczestnicy warsztatów przygotowali materiały (scenariusze, środki dydaktyczne, literaturę  itp.) do warsztatów naukowych, które prowadzili z uczniami klas szóstych w Szkole Podstawowej nr 7 w Czeladzi.

Kliknij aby powiększyć

Jedno z licznych źródeł krasowych Rogoźnika ;woda I klasy czystości, lekko zmineralizowana, bezpośrednio zdatna do picia.        

Kliknij aby powiększyć       

O czystości wody świadczy obecność w niej organizmów biowskaźnikowych takich jak kiełż zdrojowy i wypławek czarny - na zdjęciu
      
ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE
Podczas zajęć uczestnicy mogli rozwijać swoje zainteresowania i zdolności muzyczne poprzez kontakt z dziełami sztuki muzycznej skomponowanymi przez najwybitniejszych kompozytorów, bezpośrednie działania muzyczne( grę na instrumentach, śpiew, taniec i własną twórczość ). Uczniowie tworzyli i wykonywali piosenki, układy taneczne i utwory instrumentalne. Poznali polskie tańce narodowe – słuchali, tańczyli i śpiewali utwory oparte na rytmach mazura, poloneza, kujawiaka, krakowiaka i oberka. Ćwiczyli poprawną dykcję  i emisję głosu niezbędne do poprawnego śpiewu oraz właściwą interpretację dzieł muzycznych.


KLUBOWE POPOŁUDNIA
Zajęcia podejmowały ciekawą i różnorodną tematykę. Uczniowie mieli możliwość poznania technik "mowy ciała", zapoznali się z prawami i obowiązkami osób nieletnich. Zdobyta wiedza pozwoli młodzieży bardziej świadomie i odpowiedzialnie uczestniczyć w życiu społecznym. Podczas zajęć uczniowie nabyli umiejętność krytycznej oceny różnych sytuacji, krytycznego i twórczego myślenia. Te zajęcia miały, również, na celu wskazać dzieciom właściwą hierarchię wartości w ludzkim życiu. Wspólnie z wychowankami poznawaliśmy historię naszej małej Ojczyzny , przemierzyliśmy ścieżkę ekologiczną w naszym mieście. Poprzez liczne ćwiczenia uczniowie nauczyli się jak w ciekawy i interesujący sposób zaprezentować swoją osobę. Na spotkaniach wyrażali własne sądy i opinie na różnorodne tematy i dzięki temu będą mogli obiektywnie prowadzić dyskusje w codziennym życiu. Uczniowie na zajęciach o tematyce plastycznej wykonali piękne ozdoby świąteczne, które zostały sprzedane w czasie zebrań rodzicielskich. Kiermasz cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Sprzedano wszystkie ozdoby ,a pieniądze zostaną przekazane dla chłopca z Zambii, którego nasza szkoła adoptowała duchowo.

Dodatkowymi atrakcjami spotkań były wycieczki integracyjne do stadniny koni w Zbrosławicach oraz do Galerii Sztuki Japońskiej MANGGHA w Krakowie. Poprzez takie wyjazdy młodzież nawiązała ze sobą bliższe kontakty i dzięki temu, wycieczki spełniły rolę socjoterapii.

Kliknij aby powiększyć

EDUKATOREK
W ramach tego modułu prowadzone były zajęcia z języka polskiego, matematyki, fizyki i chemii. Zajęcia kierowane były przede wszystkim do uczniów klas 1-3 , którzy z różnych przyczyn mieli problemy w nauce. Tematyka zajęć umożliwiła wyrównanie braków programowych, podnoszenie poziomu wiedzy, zapewniła możliwość lepszego przygotowania do dalszego kształcenia.
Na zajęciach z języka polskiego analizowali i interpretowali wiersze, doskonalili umiejętności pisania wypracowań, utrwalali podstawowe zasady ortograficzne. Przeprowadzono konkurs, w ramach którego wyłoniono "Mistrza ortografii".  Redagowali list otwarty, rozprawkę i recenzję. Tworzyli formy użytkowe, takie jak: ogłoszenie, reklama, podziękowanie, zaproszenia. Uczniowie poznawali zasady kulturalnej i rzeczowej dyskusji, argumentowali własne stanowisko. Korzystali ze słowników języka polskiego. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się spektakl pt. "Prosimy o minutę ciszy" w wykonaniu aktorów Teatru Młodego Widza z Katowic.
Widowisko poruszało problem narkomanii. Młodzież wzbogaciła swoją wiedzę związaną z teatrem oraz poznała zagrożenia wynikające z zażywania narkotyków.

ZAJĘCIA REKREACYJNE
Uczniowie  w ramach zajęć rekreacyjnych brali udział w następujących formach aktywności ruchowej:
- wycieczka rowerowa do parku Pszczelnik
- zajęcia na wodzie: pływanie na rowerach wodnych, rejs łodzią szkoleniową z instruktorem po zalewie w Przeczycach
-gra w kręgle w kręgielni "ORION"
- jazda konna w stadninie koni w Zbrosławicach
-doskonalenie umiejętności pływackich na basenie szkolnym
- gra w tenisa stołowego

Kliknij aby powiększyć

W Europie XXI wieku
W ramach zajęć z informatyki uczniowie poszerzali swoje wiadomości i umiejętności posługiwania się technologią informacyjną. Poznawali tajniki nowego WORDA 2007 tworząc dokumenty użytkowe, zaproszenia, foldery.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia poświęcone tworzeniu stron internetowych i prezentacji multimedialnych. Zdobyte umiejętności pomogą naszym uczniom sprawnie funkcjonować w społeczeństwie globalnej informacji.

Zajęcia z języka angielskiego odbywały się dla uczniów początkujących i kontynuujących naukę. Dzięki tym zajęciom uczniowie pogłębiali znajomość gramatyki i słownictwa w języku angielskim, rozwijali umiejętności językowe: mówienie, czytanie, rozumienie ze słuchu oraz pisanie. Młodzież poznawała także popularne zwroty i wyrażenia stosowane w sytuacjach codziennych.
Ważnym komponentem zajęć było poszerzenie wiedzy o kulturze i życiu codziennym w Wielkiej Brytanii, Australii, stanach Zjednoczonych. Uczniowie poznali angielskie zwyczaje związane ze świętem Hallowe'en oraz Bożym Narodzeniem. Spotkania te cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży ze względu na urozmaicone formy pracy i ciekawą tematykę zajęć.
Do obejrzenia zdjęć z "Dobrego Startu " zapraszamy do naszej galerii zdjęć na stronie naszego gimnazjum.
Udostępnił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2008-01-21 07:48:24
Opublikował - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2008-01-21 07:52:33
Zmienił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2008-01-21 08:00:42