Zmiany w Ewidencji Działalności Gospodarczej
Informujemy, że od dnia 31.03.2009 r., wchodzi w życie II etap nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który wprowadza istotne zmiany dotyczące ewidencji działalności gospodarczej.
 
Przedsiębiorca będzie mógł założyć firmę w tzw. ”JEDNYM OKIENKU”co pozwoli osobom fizycznym, podejmującym działalność gospodarczą, złożenie tylko jednego wniosku rejestrującego działalność gospodarczą w gminie właściwej dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorca składa osobiście w organie ewidencyjnym (gminie) lub przesyła listem poleconym na adres urzędu gminy, w takim wypadku wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza. Wniosek będzie można złożyć też w wersji elektronicznej za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej Urzędu.

Do danych ewidencyjnych dodaje się numer NIP, numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca go posiada. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej będzie jednocześnie:

- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
- zgłoszeniem identyfikacyjnym, albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych lub zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
   
Po złożeniu wniosku organ ewidencyjny niezwłocznie dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i z urzędu doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie, następnie dane z wniosku wraz z kopią zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu przesyła do:

- wskazanego przez przedsiębiorcę Naczelnika Urzędu Skarbowego;
- właściwego Urzędu Statystycznego;
- terenowej jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W związku z powyższym przedsiębiorca nie musi, tak jak obecnie, składać kolejnych 3 wniosków w w/w jednostkach, gdyż zrobi to za niego organ ewidencyjny (gmina). W ten sam sposób będzie można dokonać zmian w działalności firmy. Od 31.03.2009 r. wniosek o wpis oraz o zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie. Wzór wniosku, w tym elektroniczna wersja o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Miasta Czeladź po ukazaniu się rozporządzenia Rady Ministrów.

„Jedno okienko” jest rozwiązaniem przejściowym przygotowującym urzędy i przedsiębiorców do wprowadzenia zasady „zero okienka”, która zacznie obowiązywać od dnia 1 lipca 2011 roku. „Zero okienka” to system, który pozwoli na założenie firmy przez internet, bez konieczności wizyty w jakimkolwiek urzędzie - przedsiębiorca wypełni jeden tzw. zintegrowany wniosek w formie elektronicznej. Informacje pochodzące z wypełnionych przez przedsiębiorców wniosków zostaną zgromadzone w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie to ogólnodostępna i bezpłatna informacja o przedsiębiorcach.
Udostępnił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2009-03-31 09:18:34
Opublikował - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2009-03-31 09:18:34
Zmienił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2009-03-31 09:20:41