Zaskoczeniem i źródłem pytań ze strony kilku radnych i mieszkańców stała się zmiana dotychczasowych zasad ustalania porządku obrad Rady Miejskiej. Dotychczas, zwyczajowo, umieszczany był punkt „zapytania mieszkańców” traktowany jako forma bezpośredniego kontaktowania się obywatela z samorządem gminy.
Jednak dokładna interpretacja przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz komentarze wyjaśniające stosowanie tych przepisów wyraźnie precyzują iż to radny spotyka się z mieszkańcami i przyjmuje od nich postulaty, które przedstawia organom gminy do rozpatrzenia. Taki zapis nie przewiduje by mieszkańcy zgłaszali swoje postulaty osobiście na sesji . Kontaktom i zapoznawaniu się ze sprawami które zdaniem mieszkańców powinny być przez radnych rozpatrywane służą dyżury, na których poszczególni radni spotykają się z mieszkańcami.
Sesja – to posiedzenie organu, Rady, w trakcie którego ustawodawca nie przewidział takiej formy przyjmowania od mieszkańców życzeń, żądań czy wymagań. Jeśli więc mieszkaniec chce jakiś problem lub temat wnieść pod obrady Rady Miejskiej to ma do dyspozycji radnego lub radnych jako łącznika z Radą.
Mieszkańcy mają oczywiście prawo uczestniczenia w posiedzeniach organu, ale to głównie na posiedzeniach Komisji będą wysłuchani przez radnych którzy winni zająć się zgłoszoną sprawą w odpowiedni sposób. W sytuacjach gdy wystąpi istotna i uzasadniona potrzeba przeprowadzenia w trakcie obrad sesji konsultacji społecznej czy dyskusji z udziałem obecnych mieszkańców, ich wysłuchania albo odbycia doraźnego posiedzenia komisji Rady, prowadzący obrady może zarządzić przerwę właśnie w takim celu.
Przedstawiona procedura obradowania nie uwzględnia ustawowych wyjątków gdy przepisy stanowią, iż Rada odrzuca sprzeciwy do wyłożonego planu przestrzennego po wysłuchaniu mieszkańców lub w przypadku rozpatrywania skarg gdy zaproszono na obrady obie strony.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Sławomir Święch