W programie wzięły udział panie: mgr Anna Borzęcka, mgr Małgorzata
Leks, mgr Maja Strzelczyk – Derwisz wraz z wybranymi uczniami szkoły. Zadaniem nauczycieli było przygotowanie dwóch projektów uczniowskich.
Każdy obejmował semestr pracy z podopiecznymi, a efekty zostały
zaprezentowane społeczności uczniowskiej podczas FESTIWALU NAUKI 15
czerwca 2010 roku.
Rozpoczęły go prezentację multimedialną uczennice z klasy trzeciej
Marta Pytlarz i Katarzyna Szałabska, opowiadając o tym, co ważne dla
każdego z nas: ekologii, ochronie środowiska, recyclingu i
alternatywnych źródłach energii. Druga z prac poświęcona była zdrowemu odżywianiu się, które również
pełni bardzo ważną rolę życiu społeczeństwa, a zwłaszcza
gimnazjalistów, dla których image jest jednym najważniejszych elementów
życia. Dla zgromadzonych na festiwalu uczniów Gimnazjum nr 2 dziewczęta
przygotowały również quiz związany z omawianymi zagadnieniami.
Rywalizowali w nim przedstawiciele klas szkoły.
W pierwszym półroczu uczennice pod kierunkiem pani mgr Anny Borzęckiej
przygotowały pracę poświęconą nazewnictwu czeladzkich ulic w ujęciu
językoznawczym. Zaproponowały nawet swój własny podział nazw, tworząc
nowe kategorie. Efekty działań przedstawiły w postaci prezentacji
multimedialnej. W drugim półroczu podjęły wyzwanie stworzenia makiety
Czeladzi. Pracę zaprezentowały podczas festiwalu – była całkiem okazała
i to nie tylko ze względu na wymiary (1,5m x 2m), ale jakość i
zgodność z ukształtowaniem terenu. Uczniowie i nauczyciele oglądali
pracę z dużym zainteresowaniem. Projekt zasługuje na uwagę również ze
względu na czas, jaki uczennice Katarzyna Jąderko, Aleksandra Janeczek
i Magdalena Tatar poświęciły na wykonanie projektu.
Aby zachęcić do współpracy innych, podczas festiwalu przygotowały dla
uczniów dwa konkursy: składanie puzzli, które tworzyły mapę Czeladzi i
szukanie na mapie miasta ciekawych miejsc, które były ukryte pod
opisem. Obie konkurencje odbywały się na czas. Klasy pierwsza i trzecia pracujące pod kierunkiem pani mgr Mai Strzelczyk - Derwisz wykazały się również dużą pomysłowością.
Uczennice w pierwszym półroczu zajęły się analizą imion, w
szczególności gimnazjalistów. Po zebraniu odpowiednich materiałów, ich
matematycznym opracowaniu, przestawiły efekty swojej pracy, wzbogacając
ją o historyczne uwarunkowania, popularność imion i ich brzmienie w
innych krajach. Kolejna praca była konsekwencją poprzedniej, czyli, jak łatwo się
domyślić, uczennice zbadały częstotliwość pojawiania się
najpopularniejszych nazwisk. Wyjaśniły również ich historyczne
pochodzenie.
Dla większości uczniów było to bardzo interesujące, gdyż, jak
opowiadali po prezentacji, nie zdawali sobie sprawy z genezy swoich
nazwisk. Na zakończenie przedstawiciele klas zostali poproszeni do rywalizacji z
zakresu znajomości literatury, przysłów, ludzi kultury i sztuki, ze
szczególnym uwzględnieniem imion i nazwisk.
W prowadzeniu całej imprezy dzielnie pomagały Patrycja Szlenk, przygotowując scenariusz, i Monika Rogala.
Podsumowując, śmiało można stwierdzić, że festiwal spełnił swoją rolę:
pokazał, że można uczyć inaczej, a przyswajanie wiedzy nie musi być
nudne. Na zakończenie wszystkich konkursów uczennice klasy trzeciej odznaczyły
zwycięzców z klasy I b Mateusza Jaskólskiego i Pawła Taborowskiego
szarfami z materiałów ekologicznych.