Festiwal Nauki w Gimnazjum nr 2 w Czeladzi
W tym roku szkolnym Gimnazjum nr 2 w Czeladzi uczestniczy w Ogólnopolskiej akcji „Szkoła Myślenia”. Chociaż program kierowany jest do nauczycieli, to za ich pośrednictwem ma służyć uczniom. Jednym z głównych założeń tego programu jest pokazanie młodzieży, że można zdobywać wiedzę niekoniecznie tradycyjnie, a poszerzanie wiadomości może być nauką i zabawą.
 
W programie wzięły udział panie: mgr Anna Borzęcka, mgr Małgorzata Leks, mgr Maja Strzelczyk – Derwisz wraz z wybranymi uczniami szkoły. Zadaniem nauczycieli było przygotowanie dwóch projektów uczniowskich. Każdy obejmował semestr pracy z podopiecznymi, a efekty zostały zaprezentowane społeczności uczniowskiej podczas FESTIWALU NAUKI 15 czerwca 2010 roku.



Rozpoczęły go prezentację multimedialną  uczennice z klasy trzeciej Marta Pytlarz i Katarzyna Szałabska, opowiadając o tym, co ważne dla każdego z nas: ekologii, ochronie środowiska, recyclingu i alternatywnych źródłach energii. Druga z prac poświęcona była zdrowemu odżywianiu się, które również pełni bardzo ważną rolę życiu społeczeństwa, a zwłaszcza gimnazjalistów, dla których image jest jednym najważniejszych elementów życia. Dla zgromadzonych na festiwalu uczniów Gimnazjum nr 2 dziewczęta przygotowały również quiz związany z omawianymi zagadnieniami. Rywalizowali w nim przedstawiciele klas szkoły.

W pierwszym półroczu uczennice pod kierunkiem pani mgr Anny Borzęckiej przygotowały pracę poświęconą nazewnictwu czeladzkich ulic w ujęciu językoznawczym. Zaproponowały nawet swój własny podział nazw, tworząc nowe kategorie. Efekty działań przedstawiły w postaci prezentacji multimedialnej. W drugim półroczu podjęły wyzwanie stworzenia makiety Czeladzi. Pracę zaprezentowały podczas festiwalu – była całkiem okazała i to nie tylko ze względu na wymiary (1,5m x 2m), ale jakość i zgodność z ukształtowaniem terenu. Uczniowie i nauczyciele oglądali pracę z dużym zainteresowaniem. Projekt zasługuje na uwagę również ze względu na czas, jaki uczennice Katarzyna Jąderko, Aleksandra Janeczek i Magdalena Tatar poświęciły na wykonanie projektu.



Aby zachęcić do współpracy innych, podczas festiwalu przygotowały dla uczniów dwa konkursy: składanie puzzli, które tworzyły mapę Czeladzi i szukanie na mapie miasta ciekawych miejsc, które były ukryte pod opisem. Obie konkurencje odbywały się na czas. Klasy pierwsza i trzecia pracujące pod kierunkiem pani mgr Mai Strzelczyk  - Derwisz wykazały się również dużą pomysłowością.
Uczennice w pierwszym półroczu zajęły się analizą imion, w szczególności gimnazjalistów. Po zebraniu odpowiednich materiałów, ich matematycznym opracowaniu, przestawiły efekty swojej pracy, wzbogacając ją o historyczne uwarunkowania, popularność imion i ich brzmienie w innych krajach. Kolejna praca była konsekwencją poprzedniej, czyli, jak łatwo się domyślić, uczennice zbadały częstotliwość pojawiania się najpopularniejszych nazwisk. Wyjaśniły również ich historyczne pochodzenie.

Dla większości uczniów było to bardzo interesujące, gdyż, jak opowiadali po prezentacji, nie zdawali sobie sprawy z genezy swoich nazwisk. Na zakończenie przedstawiciele klas zostali poproszeni do rywalizacji z zakresu znajomości literatury, przysłów, ludzi kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem imion i nazwisk.
W prowadzeniu całej imprezy dzielnie pomagały Patrycja Szlenk, przygotowując scenariusz, i Monika Rogala.

Podsumowując, śmiało można stwierdzić, że festiwal spełnił swoją rolę: pokazał, że można uczyć inaczej, a przyswajanie wiedzy nie musi być nudne. Na zakończenie wszystkich konkursów uczennice klasy trzeciej odznaczyły zwycięzców z klasy I b Mateusza Jaskólskiego i Pawła Taborowskiego szarfami z materiałów ekologicznych.
Udostępnił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2010-06-21 07:53:31
Opublikował - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2010-06-21 07:53:31