Spacer po Czeladzi - inna perspektywa miasta
Przebywająca w naszym mieście grupa ukraińskiej młodzieży z  partnerskiego miasta Żydaczowa przyjęła także zaproszenie od muzealników na spacer po Czeladzi. W założeniu miał on stanowić skrót dziejów miasta, tak by z  obecności w historycznych miejscach nasi przyjaciele spojrzeli na Czeladź – tę codzienną i  tę widzianą z perspektywy minionych wieków.

Wyruszyliśmy zatem razem na spotkanie tych miejsc w letnie, środowe przedpołudnie. Wędrówkę rozpoczęliśmy od Pałacu Pod Filarami – serca Muzeum Saturn. Goście z  zainteresowaniem wysłuchali opowieści przewodnika o historii tego budynku oraz zwiedzili jubileuszową wystawę Miejskiego Szkolnego Związku Sportowego w Czeladzi. Następnie obraliśmy kierunek na Elektrownię z parkiem maszynowym i kolejno Dom Zborny, szyby wyciągowe, słowo o przeszłości kopalni i jej znaczeniu dla rozwoju miasta – po chwili dalej ruszamy.

Dziarsko maszerowaliśmy ul. Dehnelów, mijając budynki nowe i te wyróżnione tabliczkami z informacją o ich zabytkowym charakterze. Przeszliśmy most na Brynicy zostawiając za sobą Starą Kolonię i ulicą Katowicką podążaliśmy ku Starówce. Nie mogliśmy się nie zatrzymać przy pomnikach, tzw. oświęcimskim oraz na placu Konstytucji 3 Maja. Moment na refleksję. I znów energicznie posuwaliśmy się naprzód. Dotarliśmy na wzgórze kościelne, skąd młodzież podziwiała panoramę miasta. Trochę o historii świątyni pw. św. Stanisława BM – wszak jubileusz 750.lecia parafii zobowiązuje. W końcu – Rynek. Zajrzeliśmy też do nielicznych zakątków i uliczek, gdzie nie dociera miejski gwar. W każdym z  tych miejsc czekały na muzealnych gości niepowtarzalne klimaty, ale także opowieści przewodnika i wspomnienia o ludziach oraz zdarzeniach związanych z Czeladzią.
Mamy serdeczną nadzieję, iż fotografie utrwalające pobyt żydaczowskiej młodzieży w tylu ważnych w świadomości czeladzian miejscach, wypełniając następnie ich rodzinne albumy, dopiszą swój własny dalszy ciąg przyjaźni między nami – mieszkańcami.