Wieczór zapoczątkowała „Bogurodzica”, a następnie rozległy się pieśni
„Ave Maria”, które wyszły spod piór kompozytorów różnych epok – od Jana
Sebastiana Bacha po Camilla Saint-Säensa. Niekoronowanymi królowymi tego
wieczoru były znakomite śpiewaczki Edyta Piasecka i Agnieszka Makówka,
które szczególnie przejmująco wykonały pieśń „Pie Jesu” A. Lloyda
Webera. Wszystkim wykonawcom towarzyszyła przy pianinie Ewa Szpakowska.
Koncert
ten miał szczególnie uroczysty charakter, bowiem zaszczycił go swoją
obecnością Biskup Sosnowiecki Grzegorz Kaszak, sprawujący patronat
honorowy nad całym Festiwalem Ave Maria.
Zanim jednak melomani
rozstali się z tegorocznym festiwalem, już w piątek 31 maja,
uczestniczyli w spektaklu operowym na rynku Starego Miasta. „Straszny
dwór” Stanisława Moniuszki w reżyserii i z udziałem – w partii Zbigniewa
- mistrza Kazimierza Kowalskiego, został przyjęty entuzjastycznie.
Wielbicieli festiwalu, artystów, maestro Kowalskiego i pięknej muzyki
nie odstraszyła nawet niesprzyjająca pogoda. Ponad dwugodzinne
przedstawienie wywołało ogromne wrażenie, bowiem był to pierwszy w
historii festiwalu, plenerowy pokaz dzieła operowego. Profesjonalizm
artystów Polskiej Opery Kameralnej, towarzyszącej im orkiestry, baletu i
znakomicie przygotowanego wokalnie chóru, a także zmieniająca się w
kolejnych aktach scenografia i piękne stroje z epoki, pozostawiły na
słuchaczach niezapomniane wrażenie.
Trudno się więc dziwić, że
drugi, sobotni dzień festiwalu, również doczekał się licznej widowni.
Koncert „Kazimierz Kowalski zaprasza” z powodu padającego deszczu został
przeniesiony do kościoła, ale z pewnością nikt nie narzekał, bowiem
znakomita akustyka czeladzkiej „Notre Dame” tylko przysporzyła splendoru
wykonawcom. A repertuar koncertu był niezwykle urozmaicony – od znanych
i kochanych przez melomanów arii operowych, będącymi prawdziwymi
szlagierami muzyki poważnej, po arie i duety operetkowe, nawet „Tewjego
mleczarza” w niedościgłym, będącym swoistym specialité Kazimierza
Kowalskiego, po popularne piosenki z obszaru … rocka i rock and rolla.
Brawurowo wykonane zostały przez solistów baletu tańce góralskie z
opery „Halka” St. Moniuszki. Wszystko to okraszone było słowem przez
trójkę znawców tematyki muzycznej: samego mistrza Kowalskiego oraz
redaktorów muzycznych Programu I Polskiego Radia
Eugeniusza Ratajczyka i
Pawła Sztompke. Nie brakowało nawet elementów humorystycznych, uśmiechu
i zaskoczeń, co publiczność przyjęła niezwykle gorąco. Każdy koncert
rozpoczynali i kończyli zapraszani na scenę przez dyrektora Kazimierza
Kowalskiego burmistrz miasta Czeladź Teresa Kosmala i ks. kan. Jarosław
Wolski. To im znakomici goście dziękowali za zaproszenie do Czeladzi, co
wyrażone zostało również specjalnie przygotowanym fragmentem jednej z
piosenek. W sposób ujmujący dyrektor artystyczny zachęcał także do
słuchania audycji jego autorstwa w Programie I Polskiego Radia, które
było w gronie mediów patronujących tegorocznemu festiwalowi.
Wśród
znakomitych gości, którzy zaszczycili XIV Festiwal Ave Maria obecni byli
m.in. poseł RP Waldemar Andzel, zastępca burmistrza Miasta Czeladź Jakub Szurdyga prezes Naczelnej Rady Lekarskiej dr
Maciej Hamankiewicz, ks. dr Mariusz Karaś – kanclerz Kurii Diecezjalnej w
Sosnowcu, grono duchowieństwa z ks. dziekanem dekanatu św. Stanisława
ks. Markiem Turlejskim. Przypomnieć trzeba, że koncert inaugurujący
XIV Festiwal Ave Maria odbył się kilkanaście dni wcześniej, 18 maja, w
kościele św. Stanisława B.M., a jego wykonawcami były chóry lekarzy,
które w kościele św. Stanisława B.M. wykonały pod batutą prof. Ryszarda
Handke „Magnificat” J. Rottera.
Podczas ostatniego, niedzielnego
koncertu burmistrz Teresa Kosmala zaprosiła wszystkich na koncerty
przyszłoroczne, XV już Festiwalu Ave Maria.
Organizatorem XIV
Festiwalu Ave Maria była burmistrz miasta Czeladź Teresa Kosmala, a
współorganizatorami ks. kan. Jarosław Wolski proboszcz parafii św.
Stanisława i Naczelna Izba Lekarska.
Tekst: Wiesława Konopelska
Zdjęcia: Marcin Binkiewicz / Maciej Jędrusik