Program profilaktyczny dla gimnazjalistów
Wydział Rozwoju Społecznego UM Czeladź w porozumieniu z Ośrodkiem Wspierania Dziecka i Rodziny w Będzinie przystąpił do realizacji programu profilaktycznego dla uczniów czeladzkich gimnazjów. Niniejszy program profilaktyczny powstał w wyniku diagnozy środowiska lokalnego jak i zgłaszanego zapotrzebowania ze strony szkół z rejonu powiatu będzińskiego.
 
Pierwszy innowacyjny program został zrealizowany pod nazwą „ Obóz integracyjny”. Pomysł narodził się we współpracy dyrektora gimnazjum nr 4 w Będzinie i oczywiście Kierownika Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny w Będzinie. Z powodzeniem przeprowadzono dwudniowe zajęcia warsztatowe dla uczniów pierwszych klas gimnazjum. Prócz zajęć dla gimnazjalistów przygotowano również warsztat kompetencyjny dla wychowawców, pedagogów i psychologów. Finalne efekty pracy zostały przedstawione na wywiadówkach z rodzicami uczniów poszczególnych klas pierwszych. Kompendium wiedzy o pozyskanych wynikach pracy zostało przedstawione również wychowawcom i pedagogom podczas osobnego spotkania. Wymiana spostrzeżeń pomogła unaocznić nie tylko mapę problemów danej grupy rówieśniczej, ale również olbrzymi potencjał młodych ludzi.

Innowacyjność projektu polega nie na zmianach w przedstawianych   treściach lecz na sposobie ich przedstawiania. Przede wszystkim kadra prowadząca zajęcia nie są to pracownicy szkoły, nauczyciele widywani przez uczniów na co dzień. Sposób przekazywania treści jest skoncentrowany na osiągnięciu maksymalnego rezultatu w odniesieniu do spodziewanych efektów. Formy i metody pracy są modyfikowane w zależności od grupy rówieśniczej w jakiej zostanie zrealizowany program.

W świetle bardzo trudnej sytuacji w gimnazjach, we wszystkich obszarach polskiej rodziny w tym i uczniów, Ośrodek proponuje profilaktyczną formę wsparcia, która byłaby długoterminowym i niestandardowym sposobem wzmacniania wszystkich elementów oddziaływań względem ucznia.

Celem projektu jest m.in. wsparcie kadry pedagogicznej, psychologicznej, nauczycieli, wychowawców, dyrekcji w procesie wychowawczym z uczniem  problemowym w obszarze profilaktyki uzależnień, zagrożenia demoralizacją, wykluczeniem społecznym, alienacją rodzicielską. Program obejmuje pracę w trzech panelach:
I – praca z kadrą merytoryczną,
II – warsztat z uczniami,
III – zajęcia z rodzicami.

Pierwsze spotkanie Kierownika Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny z dyrektorami czeladzkich gimnazjów, przewidziane zostało na środę 13 listopada 2013r. Podczas spotkania Kierownik OWDiR zapozna dyrektorów:
z założeniami projektu, przedstawi harmonogram poszczególnych spotkań,  
zaprezentuje ofertę psychologiczno – pedagogiczną.
Wskazana jest obecność Kierownika Ośrodka w Radach Pedagogicznych na terenie szkół, celem  opracowania mapy obszarów problemowych dla danej: szkoły, klasy, ucznia.

W kolejnym spotkaniu z Kierownikiem wezmą udział pedagogowie z poszczególnych szkół. Pierwsze dwa panele zrealizowane zostaną na terenie Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny w Będzinie. Kolejnym etapem realizacji projektu będą zajęcia warsztatowe, które zostaną przeprowadzone na terenie poszczególnych szkół.

Podczas trwania całego projektu kadra pedagogiczna (m.in. wychowawcy) na czele z dyrektorem szkoły, będzie miała możliwość korzystania z konsultacji z Kierownikiem, poszczególnymi prowadzącymi zajęcia, celem przekazania niezbędnych sugestii, wskazówek.

Współtwórcy programu zaplanowali szereg działań, które ukażą młodzieży czyhające na nią zagrożenia i skutki, jakie one powodują. Wśród działań znajdą się takie, poprzez które  należy kształtowanie postaw asertywnych, rozwijanie własnej osobowości, umiejętność dokonywania właściwych wyborów. Ponadto program obejmuje działania zmierzające do ukazania najistotniejszych wartości, którymi są przede wszystkim: rodzina, miłość, przyjaźń, wiedza, autorytety, zdrowie.

Cele ogólne projektu :
-diagnoza potrzeb i zjawisk negatywnych wymagających zmian,
-stworzenie młodzieży poczucia  bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia,
-dostarczenie młodzieży i nauczycielom wiedzy i umiejętności do skutecznego przeciwdziałania i radzenia sobie z zagrożeniami współczesnego życia,
-włączenie rodziców i środowiska lokalnego w działania profilaktyczne.

Cele szczegółowe projektu :
-integracja zespołu klasowego,
-kształtowanie postaw asertywnych,
-budowanie pozytywnej atmosfery w grupie rówieśniczej,
-rozwijanie właściwego systemu wartości,
-nabywanie umiejętności społecznych,
-uczenie radzenia sobie z emocjami oraz stresem,
-dostarczanie informacji  o skutkach uzależnień,
-rozwijanie potrzeby zdrowego stylu życia,
-radzenie sobie z agresja cudza i własną.

Działania i formy realizacji projektu
:

Obszary działań
 Zadania
Formy realizacji
Terminy, realizatorzy
Zapobieganie agresji rówieśniczej
1. Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.
2. Integracja zespołu klasowego

Zajęcia warsztatowe
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR
Promowanie zdrowego stylu życia
1. Racjonalne odżywianie.
2. Promowanie aktywności fizycznej.
Zajęcia warsztatowe
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR
Profilaktyka uzależnień
1.Profilaktyka antynikotynowa.
2. Profilaktyka alkoholowa.
3. Profilaktyka uzależnienia od narkotyków, dopalaczy i środków psychotropowych.

Zajęcia warsztatowe
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR

Udostępnił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2013-11-06 08:43:07
Opublikował - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2013-11-06 08:43:07
Zmienił - Maciek Jędrusik (Wydział Promocji Miasta) - 2013-11-06 08:57:06