Pierwszy innowacyjny program został zrealizowany pod nazwą „ Obóz
integracyjny”. Pomysł narodził się we współpracy dyrektora gimnazjum nr 4
w Będzinie i oczywiście Kierownika Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny
w Będzinie. Z powodzeniem przeprowadzono dwudniowe zajęcia warsztatowe
dla uczniów pierwszych klas gimnazjum. Prócz zajęć dla gimnazjalistów
przygotowano również warsztat kompetencyjny dla wychowawców, pedagogów i
psychologów. Finalne efekty pracy zostały przedstawione na wywiadówkach
z rodzicami uczniów poszczególnych klas pierwszych. Kompendium wiedzy o
pozyskanych wynikach pracy zostało przedstawione również wychowawcom i
pedagogom podczas osobnego spotkania. Wymiana spostrzeżeń pomogła
unaocznić nie tylko mapę problemów danej grupy rówieśniczej, ale również
olbrzymi potencjał młodych ludzi.
Innowacyjność projektu polega nie
na zmianach w przedstawianych treściach lecz na sposobie ich
przedstawiania. Przede wszystkim kadra prowadząca zajęcia nie są to
pracownicy szkoły, nauczyciele widywani przez uczniów na co dzień.
Sposób przekazywania treści jest skoncentrowany na osiągnięciu
maksymalnego rezultatu w odniesieniu do spodziewanych efektów. Formy i
metody pracy są modyfikowane w zależności od grupy rówieśniczej w jakiej
zostanie zrealizowany program.
W świetle bardzo trudnej
sytuacji w gimnazjach, we wszystkich obszarach polskiej rodziny w tym i
uczniów, Ośrodek proponuje profilaktyczną formę wsparcia, która byłaby
długoterminowym i niestandardowym sposobem wzmacniania wszystkich
elementów oddziaływań względem ucznia.
Celem projektu jest m.in.
wsparcie kadry pedagogicznej, psychologicznej, nauczycieli, wychowawców,
dyrekcji w procesie wychowawczym z uczniem problemowym w obszarze
profilaktyki uzależnień, zagrożenia demoralizacją, wykluczeniem
społecznym, alienacją rodzicielską. Program obejmuje pracę w trzech
panelach:
I – praca z kadrą merytoryczną,
II – warsztat z uczniami,
III – zajęcia z rodzicami.
Pierwsze spotkanie Kierownika Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny z
dyrektorami czeladzkich gimnazjów, przewidziane zostało na środę 13
listopada 2013r. Podczas spotkania Kierownik OWDiR zapozna dyrektorów:
z założeniami projektu, przedstawi harmonogram poszczególnych spotkań,
zaprezentuje ofertę psychologiczno – pedagogiczną.
Wskazana
jest obecność Kierownika Ośrodka w Radach Pedagogicznych na terenie
szkół, celem opracowania mapy obszarów problemowych dla danej: szkoły,
klasy, ucznia.
W kolejnym spotkaniu z Kierownikiem wezmą udział
pedagogowie z poszczególnych szkół. Pierwsze dwa panele zrealizowane
zostaną na terenie Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny w Będzinie.
Kolejnym etapem realizacji projektu będą zajęcia warsztatowe, które
zostaną przeprowadzone na terenie poszczególnych szkół.
Podczas
trwania całego projektu kadra pedagogiczna (m.in. wychowawcy) na
czele z dyrektorem szkoły, będzie miała możliwość korzystania z
konsultacji z Kierownikiem, poszczególnymi prowadzącymi zajęcia, celem
przekazania niezbędnych sugestii, wskazówek.
Współtwórcy
programu zaplanowali szereg działań, które ukażą młodzieży czyhające na
nią zagrożenia i skutki, jakie one powodują. Wśród działań znajdą się
takie, poprzez które należy kształtowanie postaw asertywnych,
rozwijanie własnej osobowości, umiejętność dokonywania właściwych
wyborów. Ponadto program obejmuje działania zmierzające do ukazania
najistotniejszych wartości, którymi są przede wszystkim: rodzina,
miłość, przyjaźń, wiedza, autorytety, zdrowie.
Cele ogólne projektu :
-diagnoza potrzeb i zjawisk negatywnych wymagających zmian,
-stworzenie młodzieży poczucia bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia,
-dostarczenie
młodzieży i nauczycielom wiedzy i umiejętności do skutecznego
przeciwdziałania i radzenia sobie z zagrożeniami współczesnego życia,
-włączenie rodziców i środowiska lokalnego w działania profilaktyczne.
Cele szczegółowe projektu :
-integracja zespołu klasowego,
-kształtowanie postaw asertywnych,
-budowanie pozytywnej atmosfery w grupie rówieśniczej,
-rozwijanie właściwego systemu wartości,
-nabywanie umiejętności społecznych,
-uczenie radzenia sobie z emocjami oraz stresem,
-dostarczanie informacji o skutkach uzależnień,
-rozwijanie potrzeby zdrowego stylu życia,
-radzenie sobie z agresja cudza i własną.
Działania i formy realizacji projektu :
Obszary działań
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Terminy, realizatorzy
|
Zapobieganie agresji rówieśniczej
|
1. Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.
2. Integracja zespołu klasowego
|
Zajęcia warsztatowe
|
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR
|
Promowanie zdrowego stylu życia
|
1. Racjonalne odżywianie.
2. Promowanie aktywności fizycznej. |
Zajęcia warsztatowe
|
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR
|
Profilaktyka uzależnień
|
1.Profilaktyka antynikotynowa.
2. Profilaktyka alkoholowa.
3. Profilaktyka uzależnienia od narkotyków, dopalaczy i środków psychotropowych.
|
Zajęcia warsztatowe
|
Porozumienie dyrektorów szkół
z Kierownikiem OWDiR
|