Udział nauczycieli i uczniów Gimnazjum nr 2 w Czeladzi w programie COMENIUS umożliwił nam wyjazd do Finlandii, poznanie tego skandynawskiego kraju, a zwłaszcza systemu edukacyjnego, znacznie różniącego się od polskich realiów.
Szkoła partnerska JARVENPERON KOULU – Espoon Kaupunki ( z którą w
grupie 7 szkół realizujemy od dwóch lat projekt dot. CYBERPRZEMOCY )
zlokalizowana jest na przedmieściach Helsinek. Było nam niezwykle miło
zobaczyć zdjęcia z Polski, a zwłaszcza z Czeladzi na szkolnej tablicy
Comeniusa. Podczas kilkudniowej wizyty odwiedziliśmy kilka placówek oświatowych, uczestnicząc w
zajęciach i obserwując życie codzienne fińskiej szkoły, którą podobnie
jak rodzinę, charakteryzuje planowanie, a zwłaszcza odpowiedź na pytanie
- co będę robić jutro, co powinienem wiedzieć za rok...Finowie nie
budują swego świata na zasadzie „żyję dniem dzisiejszym”, dlatego także
dzieci przyzwyczaja się do stawiania sobie konkretnych celów - od
prostych do bardziej złożonych. Takie podejście jest nie tylko
kształtowaniem charakteru, lecz także uzmysłowieniem własnych
możliwości. Uczniowie w Finlandii wydają się jedynymi na świecie, którzy
nie tylko osiągają świetne wyniki w nauce, ale również lubią chodzić do
szkoły.
Edukacja szkolna jest podzielona na dwa etapy –
szkołę podstawową i średnią – które są obowiązkowe dla wszystkich.
Państwo gwarantuje bezpłatną edukację, w tym nauczanie, podręczniki,
zeszyty, podstawowe materiały kancelaryjne oraz wyżywienie w szkole. W
fińskich szkołach duży nacisk kładzie się na naukę języków: fińskiego
oraz drugiego – urzędowego, czyli – szwedzkiego. Ponadto znaczna część
lekcji to zajęcia praktyczne: gotowanie, szycie, majsterkowanie, robótki
ręczne.
Większość placówek edukacyjnych jest państwowa, lecz nawet prywatne nie mogą pobierać opłat od uczniów. Wszystkie szkoły przystosowane są dla osób niepełnosprawnych, które mają zapewnioną fachową opiekę i wszelaką pomoc. W stołówkach szkolnych, w formie szwedzkiego stołu, żywią się zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Wszyscy mają te same dania, każdy nakłada co chce i ile chce. Uczniowie jak i nauczyciele sprzątają po sobie w klasach i na stołówkach. W szkole obowiązuje strój swobodny. W klasach I-II duża część uczniów
chodzi jedynie w skarpetkach. Większość budynków szkolnych ma wspaniałą
architekturę, sprzyjającą nauce. Ławki są jednoosobowe, meble
funkcjonalne, sale przestronne i ciche.
Ogromne wrażenie na
wszystkich uczestnikach wizyty roboczej zrobiło wyposażenie fińskich
szkół, zwłaszcza w komputery, laptopy, tablice multimedialne i
wszelkiego typu sprzęt elektroniczny. Cały proces kształcenia
opiera się na zasadzie „poszukiwania wiedzy”. Fińscy nauczyciele
stymulują uczniów do poszukiwania materiałów w bazie internetowej, czy
bibliotecznej. Nieodzownym elementem fińskiej ulicy i szkoły jest
telefon lub smartfon w ręku ( najczęściej )firmy NOKIA. Internet (
oczywiście bezpłatny ) dostępny jest wszędzie, podobno nawet …w lesie.
Podczas naszego pobytu zwiedziliśmy siedzibę NOKII, położoną na
obszarze nowoczesnej technopolii, a jednocześnie zlokalizowaną w
bezpośrednim sąsiedztwie pięknych, naturalnych krajobrazów obfitujących w
lasy, jeziora i oświetlone cudownie zachodzącym słońcem.
Smakowaliśmy pieczeni z renifera z borówkami, suszonego dorsza i
kalakukko. Niestety nie spotkaliśmy żywych reniferów, elfów, ani też św.
Mikołaja.
Mariola Kozieł
Katarzyna Pilc