Koncert „A to Polska właśnie…” dedykowany był Janowi Pawłowi II. W
programie pierwszej części znalazły się arie i duety z
najpopularniejszych oper Stanisława Moniuszki takich jak Straszny dwór,
Hrabina, Flis, Verbum Nobile i Halka. Drugą część wypełniły fragmenty
oper Giuseppe Verdiego. Publiczności przypadły do gustu znane i lubiane
melodie z Nabucca (Va, pensiero), Rigoletta (kwartet Bella figlia
dell’amore) i z musicalu Skrzypek na dachu Jerry’ego Bocka, a także
inne utwory kompozytorów włoskich. Piątkowy koncert, podobnie jak dwa
pozostałe wieńczyła ukochana przez Jana Pawła II pieśń Barka Cesáreo
Gabaraina, wykonywana przez solistów i publiczność, która spontanicznie
włączyła się do śpiewu.
Po raz pierwszy Festiwal Ave Maria zagościł w
Galerii Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, w której odbył się piątkowy
koncert inaugurujący festiwal. Drugiego dnia zespół solistów wraz z
towarzyszącą im Orkiestrą Polskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją
Kazimierza Wiencka, koncertował na rynku Starego Miasta, a koncert
finałowy miał miejsce w czeladzkiej Notre Dame czyli kościele św.
Stanisława B.M. Podczas koncertu galowego jak i finałowego solistom
towarzyszyła pianistka Ewa Szpakowska. Wszystkie wieczory cieszyły
bardzo dużym zainteresowaniem czeladzkich melomanów. W gronie
znakomitych gości festiwalowych obecni byli m.in. poseł Waldemar Andzel,
burmistrz Teresa Kosmala i zastępca burmistrza Teresa Wąsowicz oraz
starosta powiatu będzińskiego Krzysztof Malczewski. Koncerty z właściwą
sobie swadą i poczuciem humoru prowadził dyrektor Kazimierz Kowalski, a
w imieniu władz miasta Czeladź przybyłych uczestników koncertów witała
burmistrz Teresa Kosmala.
Nieco bardziej rozrywkowy charakter miał
koncert na czeladzkim rynku, gdzie można było posłuchać nie tylko arii i
duetów ze znanych oper i operetek jak Cyganeria, Tosca, Napój Miłosny,
Carmen, Księżniczka Czardasza, Hrabina Marica czy Baron cygański, ale
także popularnych piosenek estradowych. Podczas ostatniego,
sobotniego koncertu do publiczności zwrócił się także gospodarz
świątyni ks. kan. Jarosław Wolski, ze słowami „kto śpiewa, dwa razy się
modli”, przy okazji dziękując władzom miasta za przychylność w
organizacji koncertu a artystom Polskiej Opery Kameralnej za piękne
wykonania wielu utworów sakralnych, zwłaszcza maryjnych, wśród których
nie brakowało Ave Maria – pieśni tworzonej przez kompozytorów różnych
epok, m.in. Jana Sebastiana Bacha, Charles’a Gounoda, czy Camille’a
Saint-Saënsa, Panis Angelicus Cesara Francka, a także kompozycji
Wolfganga Amadeusza Mozarta, Franciszka Schuberta. Szczególnie pięknie w
murach świątyni zabrzmiało wzruszające Pie Jesu z Requiem Adrew Lloyda
Webera w wykonaniu młodziutkiej śpiewaczki, jeszcze studentki akademii
muzycznej Aleksandry Olczyk obdarzonej pięknym sopranem koloraturowym i
Agnieszki Makówki dysponującej aksamitnym mezzosopranem.
Zamykając
piętnasty, jubileuszowy Festiwal Ave Maria burmistrz Teresa Kosmala
podziękowała Biskupowi Sosnowieckiemu Grzegorzowi Kaszakowi za objęcie
patronatem honorowym festiwalu, artystom, którzy zaszczycili swą
obecnością festiwal i dyrektorowi Kazimierzowi Kowalskiemu, a także
współorganizatorowi festiwalu – parafii św. Stanisława B.M. i
czeladzkiej, wiernej festiwalowi publiczności, zapraszając wszystkich
na przyszłoroczne koncerty.
Tradycyjnie od piętnastu już lat
organizatorem Festiwal Ave Maria jest Miasto Czeladź, a
współorganizatorem parafia św. Stanisława B.M.
Partnerem XV
Festiwalu Ave Maria był TAURON Ciepło. Patronat medialny sprawowali: TVP
Polonia, TVP Katowice, I Program Polskiego Radia, tygodnik Niedziela,
portal diecezja. sonowiec.pl i miesięcznik „Echo Czeladzi”.
Tekst: Wiesława Konopelska
Zdjęcia: W. Konopelska, M. Jędrusik. T. Strojniak