Urząd Miasta Czeladź otrzymał
nominację w II Edycji prestiżowego Plebiscytu „:Urząd Przyjazny
Mediom i Społeczeństwu”, który odbywa się pod patronatem
największego medium dla samorządów - Regioportal.pl. i
największego producenta trofeów - firmy Tryumf. Plebiscyt ma
charakter ogólnopolski i uprawnionych do startu było ponad 15 000
instytucji publicznych z 2479 gmin.
Nominacji mogli urzędom udzielić dziennikarze lokalni oraz
mieszkańcy.
II Edycja plebiscytu
objęła zasięgiem niemal wszystkie instytucje samorządowe w
Polsce. Warszawska Grupa Doradców Public Relations – organizator
wydarzenia – wykluczyła z udziału tylko urzędy w 16 miastach
wojewódzkich. Decyzję podjęliśmy po uwzględnieniu
dysproporcji budżetu i zasobów logistycznych pomiędzy miastami
takimi jak Gdańsk, Katowice, Poznań, czy Warszawa a np. Chorzele,
Gryfice, czy Konstantynów Łódzki – powiedział Maurycy
Seweryn – dyrektor ds. komunikacji społecznej w WGD PR. Dodał, że
z tego powodu ze startu w I Edycji wyłączono urzędy znajdujące
się w Warszawie. Dzięki temu zostały nagrodzone te urzędy miast,
gmin i starostwa, które przy mniejszych środkach wykazały się
ogromnym potencjałem i sumiennością w budowaniu relacji z
mieszkańcami i dziennikarzami lokalnymi. Dobrze, że plebiscyt
został zorganizowany w takiej konwencji i był skierowany również
do mniejszych gmin. Dał bowiem szansę na pokazanie jak ważne jest
komunikowanie się urzędu z mieszkańcami. Pokazał również
mieszkańcom, ale też innym instytucjom samorządowym, na jak
wysokim poziomie jest komunikacja społeczna UG w Jabłonnie –
ocenił Pan Michał Smoliński – laureat w kategorii „Najlepszy
Rzecznik na Mazowszu”.
Poprzednia edycja
plebiscytu została zorganizowana w 2012. Pomimo że był to tylko
pilotaż przed tegorocznym wydarzeniem, to wzięło w nim udział
ponad 800 urzędów. Organizatorzy ograniczyli zasięg konkursu do
Mazowsza. Głosowanie odbyło się w kilku kategoriach. Wybierano
Prezydenta Roku (został nim były poseł –
p. Andrzej Nowakowski z Płocka), Najlepszy Burmistrz Roku na
Mazowszu (laureatem był „śpiewający burmistrz” – p. Grzegorz
Benedykciński z Grodziska Mazowieckiego), Starosta Roku (niestety
jedyna kobieta w gronie laureatów – p. Bogumiła Więckowska z
Otwocka), Wójt Roku na Mazowszu (przedsiębiorczy i nowoczesny w
kierowaniu urzędem – p. Paweł Kownacki z Wieliszewa). W 2012 roku
głosy mogli oddać wyłącznie dziennikarze lokalni i obywatelscy.
Dlatego WGD PR wprowadziło dodatkowe dwie kategorie. Przedstawiciele
mediów na początku nominowali, a potem wybierali najlepszego ich
zdaniem rzecznika prasowego na Mazowszu oraz najciekawszą stronę
www, która stanowiła dobrą wizytówkę urzędu oraz ułatwiała
mieszkańcom komunikację z włodarzami ich gminy. W każdej
kategorii uhonorowano statuetkami i certyfikatami laureatów
pierwszych trzech miejsc. Samorządowcom, którzy otrzymali miej
głosów niż laureaci przyznano symboliczne wyróżnienia: tabliczki
i certyfikaty (po 10 wyróżnień).
Kulminacją
I Edycji Plebiscytu była gala, która odbyła się 31 maja 2012 roku
w CK „Kopernika” w Warszawie pod
patronatem Związku Miast Polskich i Polskiego Stowarzyszenia Public
Relations. Plebiscyt „Urząd
Przyjazny Mediom i Społeczeństwu” był pierwszą tego typu
inicjatywą o zasięgu regionalnym na Mazowszu. Po raz pierwszy jury
stanowili dziennikarze lokalni a udział w nim od początku był
nieodpłatny. Między innymi dlatego w uroczystości
uczestniczyło 3 prezydentów miast, 15 burmistrzów, 10 starostów i
32 wójtów i sekretarzy gmin. Nagrody wręczali
przedstawiciele TVP, Regioportal.pl, Redakcji Samorządowej
Polskiej Agencji Prasowej, RMF MAXX i największego portalu
dziennikarstwa obywatelskiego -Wiadomości24.pl. W 2012 roku Pan
Szymon Sikorski - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations,
na pytanie, czy warto podejmować takie inicjatyw, odpowiedział:
Oczywiście, ponieważ w pracy urzędnika czy samorządowca na co
dzień się nie zwraca uwagi na pewne kwestie, gdyż praca pochłania
codzienność. Takie Plebiscyty mają za zadanie przypomnieć, albo
na przykład zwrócić uwagę na nowe trendy i rozwiązania w
komunikacji społecznej.
Ta
przychylna obywatelom komunikacja społeczna urzędów, została
uwzględniona podczas organizacji II Edycji Plebiscytu, ponieważ w
2014 roku nominować i głosować mogą nie tylko dziennikarze, ale
również mieszkańcy. Do 9 maja br. na adres
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
napłynęło ponad 1000 nominacji. Był to pierwszy etap selekcji. Już 5 marca br. WGD PR poinformowało wszystkie urzędy w kraju, które dysponowały adresem e-mail i co ważne odbierały swoją pocztę elektroniczną o rozpoczęciu plebiscytu. Organizatorzy nie zachęcali urzędów do zamieszczania informacji o plebiscycie na stronach internetowych i do informowania dziennikarzy lokalnych. W ten sposób wstępnie sprawdzono system komunikacji urzędu z mieszkańcami i mediami. Nominacje trafiają więc do tych urzędów, które potrafią komunikować się ze środowiskiem lokalnym.
Przed
nami drugi etap plebiscytu. Przez cały czerwiec Warszawska Grupa
Doradców PR będzie zbierała głosy od dziennikarzy i mieszkańców.
Spośród nominowanych już we wrześniu zostanie wybranych 50
urzędów, które otrzymają indywidualizowaną, szklaną statuetkę
o wadze ponad 1 kilograma. Wręczenie tak prestiżowych i cennych
nagród jest możliwe dzięki największej w Europie firmie, która
produkuje trofea okolicznościowe i sportowe – Tryumf ze Stalowej
Woli.