Informacja podsumowująca przebieg konsultacji społecznych dot. projektu Uchwały w sprawie wyznaczenia obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji na terenie Miasta Czeladź
Miasto Czeladź jest obecnie w trakcie prac przygotowawczych do opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji na lata 2015 - 2023. Pod koniec 2015 roku prowadzone były prace związane z wytypowaniem obszarów kryzysowych i zdegradowanych w Mieście, które miałyby szansę na uzyskanie wsparcia na ich rewitalizację, a tym samym pobudzenie ich rozwoju. Na podstawie badań społecznych, ankiet z mieszkańcami, warsztatów i wywiadów pogłębionych z ekspertami wstępnie wyznaczono cztery obszary kryzysowe, a wśród nich obszary o szczególnym znaczeniu, które należy poddać rewitalizacji i są to: Stare Miasto, Nowe Miasto, Stare Piaski oraz Kolonia Saturn.
W dniach 4.01.2016 – 2.02. 2016 odbyły się konsultacje społeczne w
sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dotyczącej wyznaczenia obszarów
zdegradowanych i obszarów rewitalizacji na terenie Miasta Czeladź.
W
ramach konsultacji uwagi można było zgłaszać ustnie lub pisemnie w
siedzibie Urzędu Miasta oraz pisemnie poprzez specjalny adres mailowy
urzędu:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
. Dodatkowo w ramach konsultacji
odbyły się wywiady z przedstawicielami różnych środowisk, w tym
gospodarczego.
Podczas trwania konsultacji społecznych pojawiła się uwaga dotycząca załączników do projektu Uchwały, a
mianowicie braku uregulowania kwestii rewitalizacji Józefowa, ul.
Katowicka 58 i okolica. Zgłaszający uwagę uznał, iż wskazany przez niego
obszar jest „najbardziej zdegradowanym fragmentem Czeladzi”.
W odpowiedzi na to zgłoszenie informujemy, że:
Diagnoza
stanowi jeden z elementów budowy GPR i obejmuje faktyczną analizę
danych liczbowych, statystycznych, empirycznych i obserwacji, jak i
wywiadów z mieszkańcami, środowiskami lokalnymi.
Tym samym
przeprowadzono analizę problemów - przy okazji opracowywania "Strategii
rozwiązywania problemów społecznych" i opracowywania GPR oraz
wyznaczania obszarów problemowych
i rewitalizowanych.
Zarzut
błędów metodologicznych mógłby być zasadny jedynie wówczas, gdyby zespół
prowadzący diagnozę i opracowujący GPR nie przestrzegał określonych
kanonów i dobrych praktyk pracy socjologicznej, analitycznej, a w
szczególności nie przestrzegał procedur zawartych w przepisach krajowych
oraz wytycznych dla GPR władz centralnych i regionalnych.
Jakkolwiek
nie kwestionujemy degradacji przestrzennej Józefowa, analiza danych
społecznych wykazała, iż łączna liczba występujących tam problemów jest
znacząco niższa niż w wyznaczonych ostatecznie
i proponowanych do objęcia rewitalizacją obszarach Stare Miasto, Nowe Miasto, Stare Piaski i Saturn.
Tym
samym rzetelna analiza danych społecznych - ze względu na konieczność
zastosowania limitów opisanych w ustawie o rewitalizacji tj. „obszar
rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni całego Miasta
oraz obejmować liczbę ludności większą niż 30% wszystkich mieszkańców” -
była podstawą wyznaczenia takich, a nie innych obszarów.
Nieujęcie
obszaru Józefowa w ramach szczególnej interwencji GPR, nie uniemożliwia
wdrażania tam społecznych projektów, jakie Gmina zamierza realizować i
kierować do środowisk wymagających wsparcia, aktywizacji czy działań
włączeniowych i integracyjnych, edukacyjnych czy prozatrudnieniowych,
jednakże to w tych obszarach realizowana będzie większość interwencji.
Zgłoszono
także uwagę związaną z błędami, jakie pojawiły się w udostępnionych
opracowaniach, w tym: nieprawidłowe określenie jednostek miejskich.
W odpowiedzi na tą uwagę informujemy, iż jednostki miejskie, które zostały wskazane w
diagnozie odnoszą się do innego dokumentu strategicznego opracowanego
przez Miasto – Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego. Jednakże zgadzamy się, iż ze względu na brak prawnie
określonych jednostek pomocniczych Miasta przyjęte nazewnictwo może nie
być dla wszystkich jasne. W związku z powyższym w opracowaniu dodano
także informacje o innych, zwyczajowo funkcjonujących nazwach części
Miasta.
Ostatnią uwagą, która pojawiła się w opracowaniu było brak
uwzględnienia wszystkich połączeń autobusowych w Czeladzi, w tym
pominięcie Wojkowic.
W odniesieniu do tej uwagi pragniemy poinformować, iż w opracowaniu pojawia się informacja o
bezpośrednich połączeniach autobusowych z innymi miastami, jednakże
autorzy skupili się na wskazaniu Miast większych niż Czeladź. Niemniej
jednak przedmiotowe połączenie zostało dodane do opracowania.
Odnośnie przeprowadzonych w ramach konsultacji wywiadów:
Respondenci
zgodzili się, iż wskazane wstępnie obszary kryzysowe i obszary
rewitalizacji mają istotne znaczenie dla Miasta, a równocześnie są
obszarami, które koncentrują w sobie negatywne zjawiska społeczne i
gospodarcze. Warto podkreślić, że za szczególnie ważny obszar dla
rozwoju Miasta została wskazana Wschodnia Strefa Ekonomiczna.
Po
zakończeniu konsultacji społecznych projekt Uchwały w sprawie
wyznaczenia obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji Miasta
Czeladź wraz z załącznikami zostanie przekazany na Sesję Rady Miejskiej
do uchwalenia. |